Jan Feliks Piwarski, urodzony przed 20 listopada 1794 roku w Puławach i zmarły 17 grudnia 1859 roku w Warszawie, był wybitnym polskim malarzem i grafikiem. Jego kariera obejmowała wiele ważnych ról w polskim środowisku artystycznym, w tym funkcję kustosza Gabinetu Rycin przy Uniwersytecie Warszawskim w latach 1818–1832. W 1844 roku objął stanowisko profesora w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie nauczał do 1848 roku.
Piwarski jest uważany za jednego z pierwszych polskich litografów, co przyczyniło się do rozwoju tej techniki w Polsce. Był także ojcem Adolfa Piwarskiego, miniaturzysty i rysownika, oraz prapradziadkiem Andrzeja Jana Piwarskiego, malarza i grafika, który przyszedł na świat w 1938 roku.
Życiorys
Jan Feliks Piwarski pochodził z rodziny rzemieślniczej. Swoje umiejętności malarskie rozwijał w pracowni Józefa Richtera. W 1816 roku przeniósł się na stałe do Warszawy, gdzie rozpoczął karierę w administracji publicznej jako kancelista w Komisji Sprawiedliwości. Już w 1818 roku otrzymał stanowisko kustosza gabinetu rycin w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego oraz został sekretarzem uniwersyteckiej Biblioteki Publicznej.
W 1819 roku, jako stypendysta Komisji Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, odbył podróż do Wiednia, gdzie miał okazję poznawać techniki graficzne, pracując w Cesarskim Gabinecie Rycin pod kierownictwem Adama von Bartscha. Jego powrót w 1820 roku zaowocował aktywną pracą jako kustosz Gabinetu Rycin, gdzie zajmował się porządkowaniem, powiększaniem i opracowywaniem zbiorów.
W latach 1821–1822 Piwarski współpracował z „Gazetą Literacką”, gdzie pisał na tematy związane ze sztuką i historią. W okresie od 1820 do 1830 roku, na zlecenie Towarzystwa Przyjaciół Nauk, pełnił obowiązki sekretarza i kierownika artystycznego w wydawnictwie Monumenta Regnum Poloniae Cracoviensis. Jego współpraca z Sewerynem Oleszczyńskim przyczyniła się do rozpowszechnienia nowej technologii litograficznej – cynkografii.
W 1825 roku udał się do Berlina oraz Drezna w celach naukowych, gdzie zapoznał się z tamtejszymi zbiorami sztuki i wzbogacił swoje doświadczenia muzealnicze. Po powstaniu listopadowym, w latach 1832-1834, był zaangażowany w likwidację Gabinetu Rycin oraz Biblioteki Publicznej, mając do czynienia z wywiezieniem skonfiskowanych zbiorów do Petersburga.
Piwarski podjął także działalność twórczą, pisząc teksty o sztuce oraz działając w roli pedagoga. W 1840-41 roku opublikował podręcznik „Wzory i nauka rysunków”, który cieszył się popularnością i był wznawiany przez wiele lat. Od 1842 roku pełnił funkcję członka korespondenta Towarzystwa Naukowego w Krakowie.
Swoją rolę pedagogiczną kontynuował, biorąc czynny udział w zakładaniu warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. W 1844 roku objął w niej katedrę rysunku i malarstwa krajobrazowego, którą prowadził aż do przejścia na emeryturę w 1848 roku. Jego najważniejszym wkładem było wprowadzenie studiów plenerowych, które stanowiły nowość na polskim gruncie.
Krótko przed swoją śmiercią został kierownikiem artystycznym Tygodnika Ilustrowanego, a w jego wyniku powstała przy czasopiśmie pracownia drzeworytnicza. Jan Feliks Piwarski spoczywa na cmentarzu Powązkowskim (kwatera 19-2-26).
Twórczość
Jan Feliks Piwarski wyrażał swoje myśli przede wszystkim poprzez rysunek, wykorzystując wiele różnych technik oraz litografię. Dodatkowo, malował olejne obrazy o tematyce pejzażowej i rodzajowej. W jego rysunkach można znaleźć charakterystyczne typy ludowe, przedstawienia widoków miast oraz ważne wydarzenia historyczne, w tym te związane z powstaniem listopadowym, takie jak atak na Belweder.
W swoich dziełach malarskich Piwarski ukazywał życie polskiej wsi w sposób niezwykle sentymentalny. Jego twórczość obfitowała w etnograficzne zacięcie, co było dostrzegalne w starannym odtwarzaniu lokalnych strojów i tradycji. Był on również zagorzałym propagatorem piękna polskiej ziemi oraz zabytków, w swoich pracach wykorzystując jedynie polskie motywy.
Piwarski pozostawił znaczący ślad wśród młodego pokolenia warszawskich malarzy, na którego rozwój miał niebagatelny wpływ. Wśród jego uczniów można wymienić między innymi: Wojciecha Gersona, Ignacego Gierdziejewskiego, Franciszka Kostrzewskiego, Henryka Pillatiego, Józefa Simmlera oraz Józefa Szermentowskiego.
Z perspektywy Ewy Micke-Broniarek, prace Piwarskiego nie ujawniają najwyższego poziomu artystycznego; mimo to, odegrały one istotną rolę jako prekursorzy nurtu ludowego i rodzajowego, który stał się emblematyczny dla polskiego realizmu. Jego twórczość jest obecna w wielu polskich muzeach, a największa kolekcja obrazów olejnych znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Oprócz malarstwa, Piwarski był także encyklopedystą, a jego nazwisko figuruje wśród autorów haseł oraz ilustracji do Encyklopedii Orgelbranda. W I tomie tej encyklopedii, wydanym w 1859 roku, można go znaleźć na liście twórców, co świadczy o jego wszechstronności i wpływie w dziedzinie sztuki oraz edukacji.
Przypisy
- a b Jan Feliks Piwarski, [w:] Twórcy [online], Culture.pl [dostęp 22.03.2024 r.]
- Cmentarz Stare Powązki: JAN FELIKS PIWARSKI, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 16.02.2020 r.]
- Malarstwo Polskie. Realizm, naturalizm, Ewa Micke-Broniarek, Wydawnictwo "Arkady", Warszawa 2005 r.
- "Encyklopedia Powszechna", tom I, wyd. Samuel Orgelbrand, Warszawa, 1859 r.
- Jan Feliks Piwarski: wspomnienie pośmiertne. „Tygodnik Illustrowany t 1 nr 13 (21 grudnia 1859)”, 21.12.1859 r.
- ówcześnie Włostowice, obecnie dzielnica Puław
- data chrztu
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Maria Herman | Grzegorz Pacek | Michał Klauza | Blanka Lipińska | Bohdan Zadura | Tomasz Adamski | Irena Stankiewicz | Danuta Błażejczyk | Magdalena Jankowska | Jerzy Harasymowicz | Krzysztof Wałecki | Elżbieta Jędrzejewska | Krzysztof Plewka | Maria Wollenberg-Kluza | Antoni Zdebiak | Jerzy Szczygieł | Krzysztof Kościelski | Andrzej Cudzich | Władysław Barwicki | Leontyna HalpertowaOceń: Jan Feliks Piwarski