Maria Herman


Maria Herman, znana z tańskiej rodziny, była nie tylko utalentowaną artystką, ale także pionierką w dziedzinie litografii w Polsce. Urodziła się 1 kwietnia 1803 roku w Puławach. Jej życie zakończyło się tragicznie 28 kwietnia 1830 roku w Warszawie.

Maria była córką poety Ignacego Tańskiego oraz Marianny Czempińskiej, co niewątpliwie wpłynęło na jej twórczość i zainteresowania artystyczne. W swojej karierze stała się jedną z pierwszych kobiet w kraju, które podjęły się sztuki litografii, otwierając w ten sposób nowe możliwości dla przyszłych pokoleń artystek.

Życiorys

Maria Herman, znana z bliskich więzi rodzinnych, była siostrą Klementyny z Tańskich Hoffmann oraz Aleksandry Tarczewskiej. Wczesne lata swojego życia spędziła w malowniczej miejscowości Wyczółki, położonej w pobliżu Sochaczewa. W okresie około 1812 roku przeniosła się do tętniącej życiem Warszawy. W 1822 roku poślubiła Hermana, warszawskiego przemysłowca oraz kupca, który pochodził z żydowskiej rodziny.

Działalność artystyczna

Maria Herman to utalentowana artystka, której dorobek artystyczny jest mocno związany z polską kulturą i historią. Jej pierwszym nauczycielem w sztuce rysunku był Antoni Blank, pod którego okiem rozwijała swoje umiejętności. Uczęszczała również do szkoły malarskiej prowadzonej przez Henrykę Beyer, co miało istotny wpływ na jej dalszy rozwój artystyczny.

W latach 1824–1828 Maria Herman współpracowała z wydawanym przez Klementynę Hoffmanową czasopismem „Rozrywki dla dzieci”, gdzie litografowała portrety ilustrujące różne teksty, w tym między innymi portrety znanych postaci, takich jak Marianna ze Świdzińskich Lanckorońska, Tadeusz Matuszewicz, Adam Naruszewicz, czy Piotr Skarga. Jej prace były wizualnym uzupełnieniem literackiego dorobku tego czasopisma, które cieszyło się dużym uznaniem.

Współpraca z Antonim Leśniewskim zaowocowała powstaniem litografii do dzieła „Krystyna Lacha Szyrmy Anglia i Szkocja. Przypomnienie z podróży roku 1820–1824 odbytej”, które miało swoją premierę w latach 1828–1829. Warto również wspomnieć, że pod pseudonimem Ixina pisała krytyki artystyczne oraz teatralne, a także artykuły dotyczące synonimów w rękopiśmienniczym czasopiśmie „Rozrywki Wieczorne”, które były odczytywane w latach 1823–1827 w salonie jej najstarszej siostry, Aleksandry.

Przypisy

  1. EwaE. Żakowska EwaE., Maria Herman, [w:] AgnieszkaA. Morawińska (red.), Artystki polskie. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1991 r., s. 177.
  2. Maria Herman, [w:] JadwigaJ. Jaworska JadwigaJ., Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy, Wrocław 1971 r., s. 55.

Oceń: Maria Herman

Średnia ocena:4.93 Liczba ocen:14