Miejski Zakład Komunikacji w Puławach to wiodący przewoźnik, który zapewnia obsługę transportu publicznego w obrębie Puław oraz w pobliskich miejscowościach. Dzięki jego działalności mieszkańcy mają możliwość wygodnego poruszania się po mieście i okolicach, co znacząco wpływa na sprawność i jakość komunikacji lokalnej.
Obsługa komunikacji miejskiej w tym regionie jest nie tylko istotnym elementem codziennego życia mieszkańców, ale także kluczowym aspektem rozwoju społeczno-gospodarczego.
Historia
W latach 60. XX wieku uruchomienie Zakładów Azotowych w Puławach wiązało się z koniecznością zorganizowania transportu dla dużej grupy pracowników tego zakładu. W początkowym etapie, do transportu wykorzystywano miejskie autobusy PKS oznaczone jako M1. Potocznie zaczęto je nazywać emkami, co stało się regionalizmem bardzo silnie zakorzenionym w świadomości mieszkańców Puław.
1 maja 1974 roku zainaugurowano typową komunikację miejską, która przyjęła nazwę „Zakład Komunikacji Miejskiej”. Funkcjonowała ona jako część Powiatowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. W pierwszym okresie działalności dostępne były trzy linie autobusowe, które łączyły różne obszary Puław:
- linia 1: Zakłady Azotowe – Włostowice,
- linia 2: Zakłady Azotowe – Dworzec Towarowy PKP,
- linia 3: Zakłady Azotowe – Dworzec PKP Puławy Miasto.
W miarę upływu czasu trasy tych linii ulegały niewielkim zmianom. Na przykład, w końcówce 2009 roku linia nr 1 zaczęła kursować przez ul. Czartoryskich oraz Królewską. Linia nr 2 została przekształcona w linię nr 10 i skierowana do Chrząchowa. Linia nr 3 obsługiwała wydłużoną trasę przez ulice Wojska Polskiego i Partyzantów.
W roku 1975 dokonano dalszego rozwoju komunikacji, wprowadzając linię 4, która łączyła Zakłady Azotowe z Wólką Profecką, choć początkowo jej trasa została skrócona do Oczyszczalni.
Dopiero w 1977 roku uruchomiono trzy linie podmiejskie, a były to:
- linia 5: Michałówka – Bronowice,
- linia 6: Zakłady Azotowe – Końskowola / Młynki,
- linia 7: Zakłady Azotowe – Góra Puławska.
Natomiast w 1983 roku wprowadzono kolejne trzy linie:
- linia 8: Wólka Profecka – Działki,
- linia 9: Wólka Profecka – Wróblewskiego,
- linia 10: Włostowice – Końskowola, która została następnie wydłużona do Witowic.
Do roku 1986 komunikacja w Puławach obejmowała już 16 linii, zapewniających połączenia z sąsiednimi miejscowościami.
Na koniec lat 80. funkcjonowały okresowo linie 8 oraz 9, jednak z uwagi na małą frekwencję zostały wycofane.
W marcu 1991 roku wprowadzono ograniczenia w kursowaniu komunikacji, co wpłynęło na niektóre wieczorne kursy. Linia 12 straciła część kursów w godzinach wieczornych, natomiast linie 1A oraz 14 kursowały jedynie w godzinach szczytu. Dodatkowo należy podkreślić, że nigdy nie istniała linia o numerze 13, a nocne linie autobusowe również nie były eksploatowane (reakcja na próbę przeprowadzenia nocnej komunikacji w 1992 roku rezultowała niską frekwencją, co zakończyło się likwidacją tej linii).
W 1993 roku uruchomiono linię „0”, która działała w godzinach poza szczytem, na trasie z osiedla Niwa do Kołłątaja. Później trasę tę skierowano do ogrodów działkowych „Kępa”, a następnie zmieniono ją na linię nr 8.
Stan obecny
W chwili obecnej można korzystać z 35 linii komunikacyjnych, które mają zróżnicowane trasy. Oto lista linii, które obecnie funkcjonują:
- 1 Włostowice – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
- 2 Chrząchów – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
- 3 Nadleśnictwo „Puławy” – Zakłady Azotowe „Puławy” Brama Nr. 3,
- 4 Zakłady Azotowe „Puławy” Brama Nr 3 – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
- 5 Michałówka – Opatkowice,
- 6 Młynki – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
- 7 Adamówka (Góra Puławska) – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
- 8 Grota Roweckiego – 4-go Pułku Piechoty,
- 9 Kajetanów – Nadleśnictwo „Puławy”,
- 11 Żyrzyn – Oczyszczalnia,
- 12 Kazimierz Dolny – Dworzec PKP Puławy Miasto,
- 14 Włostowice – Zakłady Azotowe „Puławy” Brama nr. 3,
- 15 Gołąb – Nadleśnictwo „Puławy”,
- 16 Polesie – Składowa,
- 17 Janowiec – Nadleśnictwo „Puławy”,
- 18 MZK Puławy – Składowa,
- 19 Włostowice – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
- 20 Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja – Kazimierz Dolny – Dworzec Autobusowy,
- 21 MZK Puławy – Wola Osińska,
- 22 Zakłady Azotowe „Puławy” – Chrząchów,
- 23 Baza MZK – Skowieszyn,
- 24 Baza MZK – Kazimierz Dolny,
- 25 Kazimierz Dolny Szkoła – Witoszyn – Kazimierz Dolny Szkoła,
- 26 Kazimierz Dolny Szkoła – Cholewianka – Kazimierz Dolny Szkoła,
- 27 Góra Puławska Adamówka – Puławy Kolejowa,
- 28 Składowa – Włostowice,
- 31 Dęblin Dworzec PKP – Dęblin Krasickiego,
- C Cmentarz Komunalny ul. Budowlanych – Włostowice (kursuje w okresie 30.10-1.11),
- J1 Nasiłów – Janowiec,
- J2 Baryczka – Janowiec,
- K1 Chrząchów – Końskowola,
- K2 Sielce – Końskowola,
- K3 Stok – Końskowola,
- K4 Baza MZK – Skowieszyn,
- S7 Góra Puławska – Trzcianki – Góra Puławska.
Linie od 1 do 28 to linie zwykłe, linia numer 31 funkcjonuje w ramach zlecenia urzędu w Dęblinie. Linia C natomiast to linia cmentarna, działająca tylko w okresie Dnia Wszystkich Świętych, a linie od J1 do S7 są dedykowane uczniom.
Linie nieistniejące
W historii transportu miejskiego w Puławach istniały różne linie, które z czasem zostały zlikwidowane lub przekształcone. Poniżej przedstawiamy przegląd nieistniejących linii komunikacyjnych:
- 1A – linia ta była obsługiwana do sierpnia 1996 roku na trasie Włostowice – Zakłady Azotowe; jej zadania przejęła następnie linia 19,
- 5A – kursowała na trasie Michałówka – Bronowice, z niektórymi kursami do Łęki i Kajetanowa. Funkcję tę przejęła linia nr 18 w sierpniu 1996 roku, która ostatecznie została zlikwidowana w grudniu tego samego roku. Wszystkie kursy przekazano później do linii nr 5,
- 9 – funkcjonowała od sierpnia 1996 do grudnia 1996. Kursowała wyłącznie w weekendy i zastępowała linie 2 i 4 na trasie: Kolejowa – Słowackiego – Norwida – Partyzantów – Centralna – Piaskowa – Dęblińska – Budowlanych – ZA br. nr 3,
- 11W – obecnie realizowana przez linię nr 21,
- 16A – linia ta funkcjonowała do sierpnia 1996 roku na trasie: Składowa – Słowackiego – Partyzantów – Centralna – Piłsudskiego – Góra Puławska – Klika – Pachnowola – Zarzecze – Dobrosławów – Leokadiów – Smogorzów. Przejęta przez linię 16.
Każda z wymienionych linii odegrała ważną rolę w systemie transportu w Puławach, a ich likwidacja miała znaczący wpływ na zmiany w rozkładach i organizacji komunikacji miejskiej.
Szata graficzna rozkładów jazdy
Zakład Komunikacji Miejskiej w Puławach przez lata niewątpliwie ewoluował w zakresie szaty graficznej swoich rozkładów jazdy. W okresie przed rokiem 1991, stosowano charakterystyczne żółte, metalowe tabliczki, na których odjazdy były starannie wypisane ręcznie przy użyciu farby olejnej.
Rozkłady te wyróżniały się dwoma kolorami: czarny oznaczał odjazdy codzienne, natomiast kolor czerwony wskazywał na odjazdy realizowane tylko w dni robocze. W 1991 roku nastąpiła istotna zmiana, kiedy to wprowadzono czarno-białe rozkłady jazdy, które zyskały tabelaryczny układ. Te nowe rozkłady miały charakter zbiorczy, a w ich strukturze kolumny odpowiadały konkretnym godzinom, natomiast wiersze przedstawiały poszczególne linie komunikacyjne.
Kolejne udoskonalenie miało miejsce w sierpniu 1996 roku, gdy wprowadzono trójkolorowe oznaczenia, aby uprościć zrozumienie informacyjnych tablic. Oznaczenia te przedstawiały się następująco: niebieski miał wskazywać na kursy realizowane codziennie, czarny na dni robocze, a czerwony na dni wolne. W wyniku postępu technicznego, w wrześniu 2001 roku nastąpiło nowoczesne udoskonalenie tej wersji rozkładów.
Na koniec, w listopadzie 2008 roku, podjęto decyzję o rezygnacji z formy tabelarycznej. Obecnie każda linia w Puławskim MZK dysponuje dedykowanym rozkładem jazdy, który uwzględnia różnice w dni robocze z dodatkowym podziałem na dni nauki szkolnej oraz okresy ferii czy wakacji, a także odrębne rozkłady na soboty oraz święta.
Tabor
W kontekście miejskiego transportu, ważną rolę odgrywa różnorodność pojazdów, które zapewniają mieszkańcom komfortowe warunki podróży. Poniżej przedstawiona została szczegółowa lista autobusów, które wchodzą w skład floty Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach.
Typ autobusu | Wprowadzony do użytku | Ilość | |
---|---|---|---|
Autosan A8V | 2011 | 1 | |
MAN NL263 Lion’s City | 2015 | 2 | |
MAN NL293 Lion’s City | 2018 | 10 | |
MAN NL253-10,5 Lion’s City M | 2018 | 3 | |
Mercedes-Benz 516 CDI | 2011 | 1 | |
Solaris Urbino 8,9 LE | 2019 | 3 | |
Solaris Urbino 12 | 2015 | 1 | |
Solbus SM10 | 2011 | 8 | |
Solbus SM12 | 2011 | 12 | |
Łączna liczba pojazdów | 41 | ||
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych | 100% |
Flota ta składa się z różnorodnych modeli, w tym niskopodłogowych autobusów, które znacząco ułatwiają dostępność dla osób z ograniczeniami ruchowymi.
Przypisy
- Źródło informacji o aktualnej ilości taboru. [dostęp 23.09.2023 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Most im. Ignacego Mościckiego | Most im. Jana Pawła II w PuławachOceń: Miejski Zakład Komunikacji w Puławach