Miejski Zakład Komunikacji w Puławach


Miejski Zakład Komunikacji w Puławach to wiodący przewoźnik, który zapewnia obsługę transportu publicznego w obrębie Puław oraz w pobliskich miejscowościach. Dzięki jego działalności mieszkańcy mają możliwość wygodnego poruszania się po mieście i okolicach, co znacząco wpływa na sprawność i jakość komunikacji lokalnej.

Obsługa komunikacji miejskiej w tym regionie jest nie tylko istotnym elementem codziennego życia mieszkańców, ale także kluczowym aspektem rozwoju społeczno-gospodarczego.

Historia

W latach 60. XX wieku uruchomienie Zakładów Azotowych w Puławach wiązało się z koniecznością zorganizowania transportu dla dużej grupy pracowników tego zakładu. W początkowym etapie, do transportu wykorzystywano miejskie autobusy PKS oznaczone jako M1. Potocznie zaczęto je nazywać emkami, co stało się regionalizmem bardzo silnie zakorzenionym w świadomości mieszkańców Puław.

1 maja 1974 roku zainaugurowano typową komunikację miejską, która przyjęła nazwę „Zakład Komunikacji Miejskiej”. Funkcjonowała ona jako część Powiatowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. W pierwszym okresie działalności dostępne były trzy linie autobusowe, które łączyły różne obszary Puław:

W miarę upływu czasu trasy tych linii ulegały niewielkim zmianom. Na przykład, w końcówce 2009 roku linia nr 1 zaczęła kursować przez ul. Czartoryskich oraz Królewską. Linia nr 2 została przekształcona w linię nr 10 i skierowana do Chrząchowa. Linia nr 3 obsługiwała wydłużoną trasę przez ulice Wojska Polskiego i Partyzantów.

W roku 1975 dokonano dalszego rozwoju komunikacji, wprowadzając linię 4, która łączyła Zakłady Azotowe z Wólką Profecką, choć początkowo jej trasa została skrócona do Oczyszczalni.

Dopiero w 1977 roku uruchomiono trzy linie podmiejskie, a były to:

  • linia 5: Michałówka – Bronowice,
  • linia 6: Zakłady Azotowe – Końskowola / Młynki,
  • linia 7: Zakłady Azotowe – Góra Puławska.

Natomiast w 1983 roku wprowadzono kolejne trzy linie:

  • linia 8: Wólka Profecka – Działki,
  • linia 9: Wólka Profecka – Wróblewskiego,
  • linia 10: Włostowice – Końskowola, która została następnie wydłużona do Witowic.

Do roku 1986 komunikacja w Puławach obejmowała już 16 linii, zapewniających połączenia z sąsiednimi miejscowościami.

Na koniec lat 80. funkcjonowały okresowo linie 8 oraz 9, jednak z uwagi na małą frekwencję zostały wycofane.

W marcu 1991 roku wprowadzono ograniczenia w kursowaniu komunikacji, co wpłynęło na niektóre wieczorne kursy. Linia 12 straciła część kursów w godzinach wieczornych, natomiast linie 1A oraz 14 kursowały jedynie w godzinach szczytu. Dodatkowo należy podkreślić, że nigdy nie istniała linia o numerze 13, a nocne linie autobusowe również nie były eksploatowane (reakcja na próbę przeprowadzenia nocnej komunikacji w 1992 roku rezultowała niską frekwencją, co zakończyło się likwidacją tej linii).

W 1993 roku uruchomiono linię „0”, która działała w godzinach poza szczytem, na trasie z osiedla Niwa do Kołłątaja. Później trasę tę skierowano do ogrodów działkowych „Kępa”, a następnie zmieniono ją na linię nr 8.

Stan obecny

W chwili obecnej można korzystać z 35 linii komunikacyjnych, które mają zróżnicowane trasy. Oto lista linii, które obecnie funkcjonują:

  • 1 Włostowice – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
  • 2 Chrząchów – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
  • 3 Nadleśnictwo „Puławy” – Zakłady Azotowe „Puławy” Brama Nr. 3,
  • 4 Zakłady Azotowe „Puławy” Brama Nr 3 – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
  • 5 Michałówka – Opatkowice,
  • 6 Młynki – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
  • 7 Adamówka (Góra Puławska) – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
  • 8 Grota Roweckiego – 4-go Pułku Piechoty,
  • 9 Kajetanów – Nadleśnictwo „Puławy”,
  • 11 Żyrzyn – Oczyszczalnia,
  • 12 Kazimierz Dolny – Dworzec PKP Puławy Miasto,
  • 14 Włostowice – Zakłady Azotowe „Puławy” Brama nr. 3,
  • 15 Gołąb – Nadleśnictwo „Puławy”,
  • 16 Polesie – Składowa,
  • 17 Janowiec – Nadleśnictwo „Puławy”,
  • 18 MZK Puławy – Składowa,
  • 19 Włostowice – Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja,
  • 20 Zakłady Azotowe „Puławy” Dyrekcja – Kazimierz Dolny – Dworzec Autobusowy,
  • 21 MZK Puławy – Wola Osińska,
  • 22 Zakłady Azotowe „Puławy” – Chrząchów,
  • 23 Baza MZK – Skowieszyn,
  • 24 Baza MZK – Kazimierz Dolny,
  • 25 Kazimierz Dolny Szkoła – Witoszyn – Kazimierz Dolny Szkoła,
  • 26 Kazimierz Dolny Szkoła – Cholewianka – Kazimierz Dolny Szkoła,
  • 27 Góra Puławska Adamówka – Puławy Kolejowa,
  • 28 Składowa – Włostowice,
  • 31 Dęblin Dworzec PKP – Dęblin Krasickiego,
  • C Cmentarz Komunalny ul. Budowlanych – Włostowice (kursuje w okresie 30.10-1.11),
  • J1 Nasiłów – Janowiec,
  • J2 Baryczka – Janowiec,
  • K1 Chrząchów – Końskowola,
  • K2 Sielce – Końskowola,
  • K3 Stok – Końskowola,
  • K4 Baza MZK – Skowieszyn,
  • S7 Góra Puławska – Trzcianki – Góra Puławska.

Linie od 1 do 28 to linie zwykłe, linia numer 31 funkcjonuje w ramach zlecenia urzędu w Dęblinie. Linia C natomiast to linia cmentarna, działająca tylko w okresie Dnia Wszystkich Świętych, a linie od J1 do S7 są dedykowane uczniom.

Linie nieistniejące

W historii transportu miejskiego w Puławach istniały różne linie, które z czasem zostały zlikwidowane lub przekształcone. Poniżej przedstawiamy przegląd nieistniejących linii komunikacyjnych:

  • 1A – linia ta była obsługiwana do sierpnia 1996 roku na trasie Włostowice – Zakłady Azotowe; jej zadania przejęła następnie linia 19,
  • 5A – kursowała na trasie Michałówka – Bronowice, z niektórymi kursami do Łęki i Kajetanowa. Funkcję tę przejęła linia nr 18 w sierpniu 1996 roku, która ostatecznie została zlikwidowana w grudniu tego samego roku. Wszystkie kursy przekazano później do linii nr 5,
  • 9 – funkcjonowała od sierpnia 1996 do grudnia 1996. Kursowała wyłącznie w weekendy i zastępowała linie 2 i 4 na trasie: Kolejowa – Słowackiego – Norwida – Partyzantów – Centralna – Piaskowa – Dęblińska – Budowlanych – ZA br. nr 3,
  • 11W – obecnie realizowana przez linię nr 21,
  • 16A – linia ta funkcjonowała do sierpnia 1996 roku na trasie: Składowa – Słowackiego – Partyzantów – Centralna – Piłsudskiego – Góra Puławska – Klika – Pachnowola – Zarzecze – Dobrosławów – Leokadiów – Smogorzów. Przejęta przez linię 16.

Każda z wymienionych linii odegrała ważną rolę w systemie transportu w Puławach, a ich likwidacja miała znaczący wpływ na zmiany w rozkładach i organizacji komunikacji miejskiej.

Szata graficzna rozkładów jazdy

Zakład Komunikacji Miejskiej w Puławach przez lata niewątpliwie ewoluował w zakresie szaty graficznej swoich rozkładów jazdy. W okresie przed rokiem 1991, stosowano charakterystyczne żółte, metalowe tabliczki, na których odjazdy były starannie wypisane ręcznie przy użyciu farby olejnej.

Rozkłady te wyróżniały się dwoma kolorami: czarny oznaczał odjazdy codzienne, natomiast kolor czerwony wskazywał na odjazdy realizowane tylko w dni robocze. W 1991 roku nastąpiła istotna zmiana, kiedy to wprowadzono czarno-białe rozkłady jazdy, które zyskały tabelaryczny układ. Te nowe rozkłady miały charakter zbiorczy, a w ich strukturze kolumny odpowiadały konkretnym godzinom, natomiast wiersze przedstawiały poszczególne linie komunikacyjne.

Kolejne udoskonalenie miało miejsce w sierpniu 1996 roku, gdy wprowadzono trójkolorowe oznaczenia, aby uprościć zrozumienie informacyjnych tablic. Oznaczenia te przedstawiały się następująco: niebieski miał wskazywać na kursy realizowane codziennie, czarny na dni robocze, a czerwony na dni wolne. W wyniku postępu technicznego, w wrześniu 2001 roku nastąpiło nowoczesne udoskonalenie tej wersji rozkładów.

Na koniec, w listopadzie 2008 roku, podjęto decyzję o rezygnacji z formy tabelarycznej. Obecnie każda linia w Puławskim MZK dysponuje dedykowanym rozkładem jazdy, który uwzględnia różnice w dni robocze z dodatkowym podziałem na dni nauki szkolnej oraz okresy ferii czy wakacji, a także odrębne rozkłady na soboty oraz święta.

Tabor

W kontekście miejskiego transportu, ważną rolę odgrywa różnorodność pojazdów, które zapewniają mieszkańcom komfortowe warunki podróży. Poniżej przedstawiona została szczegółowa lista autobusów, które wchodzą w skład floty Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach.

Typ autobusuWprowadzony do użytkuIlość
Autosan A8V20111
MAN NL263 Lion’s City20152
MAN NL293 Lion’s City201810
MAN NL253-10,5 Lion’s City M20183
Mercedes-Benz 516 CDI20111
Solaris Urbino 8,9 LE20193
Solaris Urbino 1220151
Solbus SM1020118
Solbus SM12201112
Łączna liczba pojazdów41
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych100%

Flota ta składa się z różnorodnych modeli, w tym niskopodłogowych autobusów, które znacząco ułatwiają dostępność dla osób z ograniczeniami ruchowymi.

Przypisy

  1. Źródło informacji o aktualnej ilości taboru. [dostęp 23.09.2023 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Most im. Ignacego Mościckiego | Most im. Jana Pawła II w Puławach

Oceń: Miejski Zakład Komunikacji w Puławach

Średnia ocena:4.53 Liczba ocen:12